När jag flyttade hemifrån för många år sedan gjorde jag en budget i en kassabok och bokförde mina inkomster och utgifter. Den modellen följde med under många år tills datorn (en mac) gjorde debut i sjukopparkaffes liv. Jag kommer inte ihåg vad programmet hette som jag använde men det var något som liknade excel, men det hade jag inte hört talas om då.
Sedan landade en pc! med excel på skrivbordet. Från den stunden har jag använt excel för att hålla koll på min ekonomi men pcn byttes ut mot en mac igen efter några år, men excel har fortsatt vara en trogen vän när det har gällt siffror och budget.
Jag har gjort många olika kalkylblad med varierande nivå på avancerade funktioner. Allt från ”summera kolumnen” till listor i flera nivåer med vilkorsstyrd formatering. I takt med att allt fler funktioner flyttats ut i mobilen har excel börjat kännas lite opraktiskt för budget och bokföring.
Så 2015 börjar jag en ny era, ett riktigt budgetprogram! Efter lite googlande och funderande så föll valet på ett program som heter YNAB. Det är förkortning för You Need A Budget.
Definitivt inte det billigaste men jag gillar tanken bakom programmet.
Just nu använder jag en prova på version under 34 dagar och sannolikheten är väldigt stor att jag kommer köpa programmet när prova på tiden har löpt ut.
Självklart finns en skuggbudget i ett excel ark om jag ändrar mig under tiden…