Den regeln fick jag lära mig under veckan i livets hårda skola. Nu står inte vardagen under skolinspektionens vakande öga så det hjälper inte att klaga dit.
Vi tar det hela från början, vi körde på en vass skruv i en gatukorsning mitt i rusningstrafiken. Poff så var däcket platt och ordentligt sönderskuret av spetsen som givetvis gick ut genom sidan på däcket. Med påsatt reservhjul tog vi oss till gummiverkstaden, där gick luften ur oss istället!
Vi kunde inte bara köpa ett nytt däck eftersom det då skulle bli för stor skillnad på hjulens rulldiameter och all antispin, sladd och broms skulle få spelet och leva sitt eget liv. 1 blev då istället 2, men fortfarande inte 4.
Prislappen för 2 nya däck skulle bli 3600kr! Det kändes som om hjärtat fick vattenplaning när han berättade priset. ”Du förstår din däckdimension är lite ovanlig så därför är de rätt dyra.” Om du istället väljer den här dimensionen så får du 4 däck av samma fabrikat, monterat och klart för 4500kr. Med tanke på att bilens resterande däck i bästa fall skulle klara sig fram till det är dags att lägga på vinterdäcken kändes beslutet inte så svårt. 3600kr nu och sedan 3600kr i mars lika med 7200 totalt eller 4500 nu och en mindre sak att komma ihåg till våren så var det enkelt att välja. 1 trasigt däck blev 4 nya. På köpet kom det en tystare kupé då de nya däcken inte bullrar lika mycket.
Undrar om jag kan använda samma ekvation vid nästa lönesamtal med chefen? jobba 1 timme och få betalt för 4! Risken är väl bara att det blir tvärt om, jobba 4 få betalt för 1…